شبیه‌سازی و بهبود عملکرد واحد مرکاپتان زدایی شرکت گاز پارس جنوبی به کمک طراحی یک سیکل فرآیندی جدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ، گروه مهندسی شیمی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 مرکز انتگراسیون فرآیند و کنترل (CPIC)، گروه مهندسی شیمی، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 مهندسی شیمی، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

4 هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه یک سیکل فرآیندی جدید بر پایه یک مرحله پیش فشار زنی به منظور بهبود عملکرد فرآیند جداسازی مرکاپتان از جریان گاز طبیعی در شرکت گاز پارس جنوبی است. شبیه سازی فرآیند جداسازی بر پایه جذب سطحی به روش تناوب فشار- دما (PTSA) با استفاده از نرم افزار Aspen Adsorption انجام گردید. نتایج نشان داد که استفاده از این سیکل بهبود یافته سبب کاهش توان مصرفی کمپرسور به میزان 83/%36 نسبت به سیکل فعلی گردید. همچنین با افزایش دبی خوراک ورودی و دمای مرحله گرمایش دوم در هر دو سیکل میزان بهره جداسازی مرکاپتان‌ها افزایش داده شد. بدین صورت که بیشترین بهره جداسازی (7/7 %) در دبی kmol/hr 3/2 و به میزان (9/7 %) در دمای °C298 حاصل گردید. لذا نتایج نشان داد که تأثیر دما در افزایش بهره جداسازی بیشتر از افزایش دبی ورودی است.

چکیده
هدف از این پژوهش ارائه یک سیکل فرآیندی جدید بر پایه یک مرحله پیش فشار زنی به منظور بهبود عملکرد فرآیند جداسازی مرکاپتان از جریان گاز طبیعی در شرکت گاز پارس جنوبی است. شبیه سازی فرآیند جداسازی بر پایه جذب سطحی به روش تناوب فشار- دما (PTSA) با استفاده از نرم افزار Aspen Adsorption انجام گردید. نتایج نشان داد که استفاده از این سیکل بهبود یافته سبب کاهش توان مصرفی کمپرسور به میزان 83/%36 نسبت به سیکل فعلی گردید. همچنین نتایج شبیه سازی نشان داد که افزایش دبی خوراک ورودی و دمای مرحله گرمایش دوم در هر دو سیکل سبب افزایش میزان بهره جداسازی مرکاپتان‌ها شده است.

کلیدواژه‌ها